Testimonial Janssen-Cilag – Online aanbod
Al in 2014 werkte Janssen-Cilag samen met Ginkgo-collega Daan en Jesse Segers van onze Nederlandse partner SIOO. ‘Een collega had Jesse horen praten en was erg onder de indruk. Hij vroeg Jesse daarom of hij een presentatie wou geven voor een groep leidinggevenden over zijn visie op leiderschap. Die was heel inspirerend’, zegt Alexander van Zandvoort, Sales Excellence & Training manager bij Janssen Benelux. ‘Daarop vroegen we Jesse en Daan of ze antwoorden konden bieden op de uitdagingen waarmee we geconfronteerd werden.’
Een gemeenschappelijke taal
‘Janssen Benelux omvat verschillende landen en culturen. We zijn ook een matrixorganisatie, waar directe rapportagelijnen en dotted line reporting voorkomen. Daaruit vloeit ook de opdracht voort die Jesse en Daan meekregen: formele en informele leidinggevenden moeten leren omgaan met mensen in hun team die rechtstreeks aan hen rapporteren, maar ook met teamleden die niet aan hen rapporteren. Sinds een aantal jaren volgen mensen in diverse functies die met formele en informele beïnvloeding te maken hebben de training Leading without authority om hen daarbij te helpen.
Van Zandvoort ziet het volgende resultaat. ‘Mensen die de training volgen hebben er zeker wat aan gehad. De opleiding heeft aan de ene kant heel duidelijk hun visie vernieuwd en kennis verbreed over beinvloeding, politieke vaardigheden en sociale slimheid. Aan de andere kant zijn ze zich ook steeds bewuster geworden van het feit dat ze hiermee goed om moeten gaan in hun dagelijks werk. De termen die ze uit de cursus meepikken gaan steeds meer deel uitmaken van hun dagelijkse vocabulaire. Om het ook echt in vaardigheid om te zetten vraagt het onderwerp warm te houden en een continue oefening. Het is immers niet gemakkelijk om je claim goed te formuleren. En politieke vaardig zijn is best een pittig concept.’
Een berg unieke kennis
Door de jaren heen is er een mooie samenwerking ontstaan tussen Ginkgo en Janssen. Sinds de lockdown is Janssen overgeschakeld op het online programma van Ginkgo Consulting. ‘De snelheid waarmee Ginkgo hun programma heeft aangepast aan het online gebeuren is knap. Vooral met de studiofilmpjes als virtuele ondersteuning’, vindt van Zandvoort. ‘En er zijn zeker meer en wellicht ook modernere leiderschapsvisies maar Ginkgo is uniek, omdat ze dermate interessante onderwerpen aanraken en omdat ze op zo’n hoge berg zitten van wetenschappelijke kennis die anderen niet hebben of bespreken.’
‘Ginkgo springt er echt uit als het over hun studiowerk gaat. Zowel de opname als de manier waarop ze het materiaal presenteren is heel professioneel.’ Alexander van Zandvoort, Sales Excellence & Training manager bij Janssen Benelux
Er zijn bij Janssen dus wel wat mensen die de opleiding zowel online als offline gevolgd hebben en beide kunnen vergelijken. ‘Ze vinden het online programma ook goed, maar de voorkeur blijft nog altijd bij face-to-face opleidingen. Een hybride model zal een prima uitkomst zijn, kijkend naar wat we leren van de Covid-19 tijd ’, zegt van Zandvoort ‘Ginkgo springt er echt uit als het over hun studiowerk gaat. Zowel de opname als de manier waarop ze het materiaal presenteren is heel professioneel. Tegelijk creëren ze een soort huiskamergevoel dat bij hun stijl past: je zit bij Daan op de sofa en je luistert naar hem. Als je tijdswinst en impact in rekening brengt, kies ik er liever voor een half uur naar Daan te luisteren in deze setting van een mooi gemaakte video, dan dat ik heen-en-weer moet rijden naar Brussel om hem op een podium te zien staan.’
Een hybride model
‘De opleiding bestaat nu uit 3 tot 4 virtuele sessies, waar dat voordien anderhalve dag training was. Die gespreide sessies maken samen met het huiswerk dat de materie goed verankert’, aldus van Zandvoort. ‘Het tempo zit goed, maar we missen wel de interactie. De gesprekken die je met collega’s tussendoor in break-outs of tijdens de koffiepauze hebt bijvoorbeeld. Die zijn ook belangrijk want dan ga je je persoonlijke verhaal bespreken met de anderen in het licht van wat je net geleerd hebt.’
Daarom zou – zodra het weer kan – een hybride model volgens van Zandvoort ideaal zijn: online preteaching zoals nu, een online intakemoment om het concept uit te leggen en dan een live sessie met die belangrijke interactiemomenten. En tot slot een wrap-up van anderhalf uur om te zien hoe je het kunt laten beklijven en hoe je controle behoudt.
De kracht van de training van Ginkgo Consulting, zit volgens van Zandvoort in de combinatie van wetenschappelijke wijsheid en Daans talent voor storytelling. ‘Ik hoor het merendeel van onze mensen zeggen dat ze de sessies interessant vinden en uitkijken naar de volgende. Huiswerk maken is altijd moeilijk, maar Daan weet goed wanneer hij een reminder en nieuwe materiaal moet sturen.’
Van Zandvoort heeft tot slot nog één tip voor Ginkgo: ‘Zorg na de opleiding voor een sterkere follow-up met je klanten over de next steps die de ideeën uit de opleiding nog sterker kunnen laten leven bij de deelnemers. Ginkgo mag op dat vlak gerust wat commerciëler zijn’, lacht hij.