‘Een meerwaarde voor onze medewerkers en klanten’

Published by Bjorn Cocquyt on

Case study

AE is een consultancybedrijf dat organisaties klaar maakt voor hun digitale toekomst. Het doet dat met expertise op het vlak van business en IT-architectuur, softwareontwikkeling en change management. Om hun eigen veranderproces succesvol te organiseren, deed AE een beroep op Ginkgo Consulting.

‘We kenden Ginkgo Consulting door een masterproef waaraan we meewerkten en die onderzocht of mensen politiek vaardiger worden wanneer ze een training politieke vaardigheden volgen’, zegt Robrecht David, arbeidspsycholoog en principal consultant bij AE. ‘De training Politieke Vaardigheden van Daan had een grote impact en het is een cursus die we blijven geven aan onze mensen.’

Het was voor AE dan ook een uitgemaakte zaak dat Ginkgo Consulting hun intern veranderproces zou begeleiden. Dat begon met een training van anderhalve dag voor het management van AE over leiderschap en communicatie bij verandering. ‘Samen met Daan en HR heb ik die opleiding verder bijgeschaafd tot een tweedaagse training, die we intussen al vier of vijf keer hebben gegeven’, zegt Robrecht.

Klanten adviseren over verandering

Bij AE geeft Ginkgo Consulting nu opleidingen aan accountmanagers, teamleaders… en dat helpt hen om correct in te schatten wat verandering betekent voor hun klant en hoe ze daar als consultant moeten mee omgaan om van een verandertraject een succes te maken. ‘Vandaag zijn we bijvoorbeeld actief in de landbouwsector. Daar zijn grote veranderingen aan de gang door robotisering en gentechnologie. Wij bouwen een applicatie waarin we het change agent model van Ginkgo Consulting kunnen gebruiken om te zien wat de klant ondergaat en hoe wij daarin een rol kunnen spelen’, zegt Robrecht.

‘Met wat Ginkgo Consulting ons heeft bijgebracht kunnen we de klant ook adviseren over die aspecten van verandering die ze nog niet correct aanpakken. Wij hielpen onze klanten vroeger puur met IT, maar nu kunnen we hen ook over aspecten van change informeren. Dat is een bewuste strategie van AE en van onze 250 consultants toch een vijftal change managers.’

Unieke aanpak

De belangrijkste les die AE uit de opleidingen van Ginkgo Consulting getrokken heeft is het besef dat verandering niet zo simpel is. ‘We hebben een technische achtergrond en technische verandering beheersen we: we maken en plan en we voeren het uit. Maar wanneer verandering impact heeft op mensen, zagen we dat er lacunes waren in onze vaardigheden en kennis. Dat het allemaal een pak complexer wordt’, zegt Robrecht. ‘We hadden daar weinig oog voor, tot Daan bij ons kwam.’

“De consultants van Ginkgo Consulting komen zichzelf of hun methodologie niet verkopen. Ze willen enkel hun kennis delen.”

‘Ik heb als arbeidspsycholoog redelijk wat boeken gelezen over verandering en organisatiekunde. Veel van die boeken worden geschreven vanuit directiestandpunt, het zijn als het ware kookboeken die de ingrediënten en het recept voor verandering geven. Maar het change agent model van Ginkgo Consulting gaat verder en bekijkt verandering meer vanuit de mechanismen die op de achtergrond spelen. Hun model is een belangrijke, unieke kapstok voor elk verandertraject.’

Een aantal aspecten uit het model heeft AE verspreid onder haar consultants om te vermijden dat mensen telkens tegen diezelfde muur aanlopen. Ze weten nu beter wat wel en niet werkt en de kennis van change leadership heeft de manier waarop ze nadenken over wat ze bij hun klanten gaan doen veranderd.

Social skills

Daarnaast geeft Daan ook aan hoe je verandering moet communiceren, hoe je het niet alleen over het proces moet hebben, maar ook de zin moet overbrengen van wat je gaat doen. Dat zijn zaken die de directie vaak vergeet te communiceren.

Volgens Robrecht is de manier waarop Ginkgo Consulting zijn opleidingen aanpakt uniek. ‘In de meeste opleidingen staat vooral kennisoverdracht centraal. Daan brengt ook social skills mee in zijn opleidingen en heeft een geheel eigen stijl. Het gebeurt bijvoorbeeld dat hij de opleiding even stopzet om te discussiëren over een onderwerp, of om per twee te gaan wandelen om ideeën uit te wisselen.’

‘Daan is een academicus pur sang die met plezier zijn kennis komt delen’, zegt Robrecht. ‘De consultants van Ginkgo Consulting komen je niets vertellen opdat je achteraf hun tools zou kopen. Ze komen zichzelf of hun methodologie ook niet verkopen. Ze willen enkel hun kennis delen.’

‘De opbouw van de trainingen is logisch, maar Daan laat zich leiden door het moment, door de vragen en de verwachtingen van het publiek. De opleiding is nooit twee keer hetzelfde, maar op het einde heb je wel alle topics behandeld.

Volg Gingko Consulting op LinkedIn en blijf op de hoogte van opleidingen en interessant nieuws over veranderkunde

Categories: Veranderkunde